torsdag 3 mars 2011

Retro porslin

Nu känns det att jag kommit igång med bloggandet! Kul! Det är väldigt många som har kommenterat bloggen och tycker att den är fin. Flera av mina vänner skulle också vilja blogga, men vet inte hur man gör för att komma igång. Det visste inte jag heller. Det är mycket med den nya tekniken. Helt fantastisk! Själv har jag fått hjälp av äldsta sonen Michael Granstedt, som har ett eget företag på Öland -Granstedt PR- där han bland annat hjälper sådana som mig att komma igång med bloggandet, eller olika paketlösningar där man på något vis kopplar ihop blogg, tvitter och facebook. Ni når honom på michael@granstedtpr.se!

Något som också är roligt är att jag kan se hur många som är inne och läser min blogg och varifrån dem kommer. De flesta är givetvis från Sverige, men hör och häpna, det finns läsare som varit inne på min blogg nOSTalgiboden från Kanada, Danmark, Thailand, Österrike och USA!

Jag har saknat 80-talet då jag periodvis arbetade som journalist på Barometern men framförallt på Östran. Det var ett härligt och varierande jobb att varje dag fylla en lokalsida med nyheter. Små som stora. Allra roligast var att träffa pensionärer som hade så mycket att berätta eller intervjua barn som alltid är så spontana och ärliga. Nåväl, med min blogg som redskap kanske jag kan återskapa lite av 80-tals känsla… om jag kan vinkla olika händelser till vad jag främst vill skriva om, nämligen ost, vin, porslin och Öland.

Ja, än så länge har jag inte skrivit något om porslin, men jag lovar att det kommer. För några år sedan var jag helt ”radiostyrd” när det gällde att hitta loppmarknader och auktioner där jag kunde fynda porslin i första hand. Vid ett tillfälle var jag inne på Ölandsboden i Borgholm i samband med att dem tyvärr skulle lägga ner affären. Då köpte jag bl.a. två fina vaser för 200 kronor och det visade sig att de var värda över 2 000 kronor. Sen köpte jag tre kaffekoppar med fat från Rörstrand för 10 kronor/st. Dessa lade jag sedan ut på den internationella marknaden på Tradera och gissa vad en japan köpte kaffekopparna för… Drygt 900 kronor. Det kallar jag god vinstmarginal!

www.rorstrand.se/index.php/produkter/porslinsserier/ostindia/
På bilden ser ni det ostindiska porslinet - en sockerask med lock – som jag och Karin fotograferat på Kavalkad. En väldigt nostalgisk affär som ligger på järntorget i Örebro. Vi kommer med största sannolikhet att återvända dit fler gånger. Där finns glas, porslin, möbler och kuriosa från 50-, 60- och 70-talet. Servisen Ostindia introducerades 1932 och utsågs för några år sedan till Århundradets servis. Min äldsta son Michael har fått servisen av sin mormor – min mamma – och det är alltid lika fint och trevligt när det dukas upp med detta porslin.

 
Sen vet vi att maten som läggs upp på tallrikarna alltid är speciellt god då både Michael och hans fru Anna-Carin lätt skulle platsa i Mästerkockarna.
www.aftonbladet.se/kampanj/bokliv/article8651109.ab
www.tv4play.se/hem_och_fritid/sveriges_masterkock