fredag 11 mars 2011

ETT, TVÅ, TRE... AUKTION

Såg ni Antikrundan från Örebro igår 20110310? Det gjorde jag och min syster i alla fall. I början på programmet visar dem en gul kinesisk vas med emaljfärgdekor. En exakt likadan vas hittade jag och min syster på Mjölkcentralens Loppis i Nyköping för ett par år sedan. Jag sa till min syster -Om du inte köper den så gör jag det! Hon köpte den för - om jag inte missminner mig - tjugo kronor. Vet ni den är värd mellan 5.000 - 10.000 kronor. Vilket Fynd!

Nu blev man ju lite sugen igen att leta loppisfynd eller hitta något spännande på auktioner. Nu på söndag är det auktion i Auktionshuset i Örebro. Kolla länken så ser ni vad som kommer att ropas ut. Jag rekommenderar verkligen er som aldrig har varit på auktion att gå dit. De har förhandsvisning också på fredag eftermiddag och på söndag en och en halvtimme före auktionen börjar.



Här ser vi tallrikar ur servisen Berså vars mönster med karaktäristiska
blad blivit väldigt populärt i våra svenska hem.
Bilden är tagen hos Kavalkad i Örebro.

Om man inte har tid att gå på auktion så kan man med fördel göra sina inköp hos Kavalkad, affären som ligger på Järntorget i Örebro. De har mycket fint porslin. Bl.a. servisen Berså som tillverkades av Gustavsberg mellan 1960-1974. En servis som idag har ett högt samlarvärde bl.a. för att Stig Lindberg är designer.

Servisen började nytillverkas 2005 p.g.a. den stora efterfrågan. Mycket vacker!