söndag 3 april 2011

Handla för teckenspråket


Affisch A-Ö på teckenspråk
Illustration: Karin Wilkensson, http://www.jela-design.se/

När jag fyllde 40 år fick jag en kaffeservis av min mamma. Några av tallrikarna har tyvärr gått sönder och jag har länge funderat på var min mamma köpte servisen. Det är en mycket vacker servis i fältspatporslin med en målad styvmorsviol på. Vilken är Ångermanlands landskapsblomma. NU har jag hittat den på Sveriges Dövas Riksförbunds webbutik. Såg att dem även har en butik som heter Gåvan i Leksand. Dem verkar ha många fina presentartiklar och även teckenspråksmaterial. Klart jag måste komplettera min servis och att jag sedan bidrar till att sprida kännedom om det svenska teckenspråket är bara plus i kanten.

Om ni vill lära er eller era barn alfabetet på teckenspråk så kan ni gå in på http://www.spreadthesign.com/se/children/ och skriva ut illustrationerna som finns på affischen. Att arbeta med alfabetet visuellt stimulerar barns läs- och skrivförmåga, oavsett om dem är beroende av teckenspråk eller inte.

Testa! Ni har inget att förlora!